Neke od znamenitosti mostova kroz historiju.

Povod ovome bilo je nedavno objavljene vijesti o novim mostovima u Kini. Jedna je objavljena krajem lipnja 2011. i spominjala je „najdulji most na svijetu“, most dug 42,5 km koji preko zaljeva Jiaozhou povezuje obalni kineski grad Quingdao (Čingdao) s predgrađem grada Huangdaa.

Gotovo se posvuda izrijekom tvrdilo da se radi o najduljem mostu na svijetu, a tek je ponegdje stidljivo pridodano da je riječ o najduljem mostu preko morske odnosno vodene površine, dakle mostu koji je za više od 4 km premašio najdulji dosadašnji takav most, usporedni most preko jezera Pontchartrain u Lousiani u SAD-u. Taj je most dug 38,4 km izgrađen 1956. (južni krak) i 1969. (desni krak), ali je i dalje „ukupno najdulji most preko vodene površine“ jer za razliku od njega novi kineski most ima i kopneni dio, dok mu je dužina preko mora „samo“ 25,5 km. Štoviše most preko zaljeva Jiaozhoua nije ni ukupno najdulji cestovni most, zapravo je po dužini tek šesti na svijetu. 

Još je čudnija vijest objavljena nedavno, krajem rujna, da je u najve- ćoj kineskoj pokrajini Xinjiang sjeverno od Tibeta na krajnjem sjeverozapadu (koja graniči s Mongolijom, Rusijom, Kazahstanom, Kirgistanom, Tadžikistanom, Afganistanom, Pakistanom i Indijom) izgra- đen, kako su neki napisali, „najsigurniji most na svijetu“ ili izravno „neuništivi most otporan na vjetar i potrese“. Taj je čelični most na betonskim stupovima iznad Guozigou doline dug 4,4 km i u srednjem je dijelu ovješeni most s pilonima koji su viši od 200 m. Duljina glavnog raspona nije navedena, ali sudeći po priloženim slikama i broju kabela (104) i nije posebno dojmljiva. 

Most preko zaljeva Jiaozhou u Kini
No istaknuto je da most može odoljeti brzini vjetra od 30,5 m u sekundi, istodobnoj težini od čak 670 vozila i magnitudi potresa od sedam do osam stupnjeva. Na internetu je to duhovito komentirao jedan čitatelj tvrdnjom da se čini da na tom dijelu Kine nema posebno jakih vjetrova (brzina manja od 110 km/h), a ni mnogo vozila, ali valja reći da se mislilo na velike kamione teže od 20 tona. Vijest spominjemo samo zato što smo vrlo često izloženi nekritičnim i neprovjerenim informacijama, s epitetima koji ponekad proturječe i zdravom razumu.

Zna se da su mostovi postojali i u prapovijesti, a riječ je uglavnom bila o uporabi priručnih materijala i sklopova od prirodnih ili umjetno povezanih vlakana i motki, ali i međusobno povezanih plovila. Tako se prema izvorima zaključuje da je najstariji umjetni most uopće, ako se izuzmu prevrnuta stabla ili veći kameni blokovi, postojao oko 2300. pr. Kr. za vladavine legendarnoga kineskog cara Yaoa i da se sastojao od međusobno usidrenih plovila. Inače u staroj su Kini postojali gredni drveni mostovi na drvenim stupovima, viseći mostovi od bambusovih štapova i posebni konzolni mostovi manjih raspona. Na europskom su tlu najstariji manji svođeni mostovi nalaze na Peloponezu iz doba mikenske kulture (oko 1300. pr. Kr.), a na Apeninskom poluotoku prve su svo- đene mostove gradili Etruščani. 

Etrurski lučni most pokraj Vulcije u Italiji 


Rimski most Alcantara preko rijeke Tejo

Most Danyang-Kunshan na pruzi između Pekinga Šangaja – najduži na svijetu 

Viseći most Akashi Kaikyo s najvećim rasponom na svijetu 

Veliki most Danyang-Kunshan najdulji je na svijetu. To je 164,8 km dug vijadukt na željezničkoj pruzi velikih brzina između Pekinga i Šangaja. Most se nalazi na dijelu od Šangaja i Nanjinga u istočnoj kineskoj provinciji Jiangsu, a u njegovu je sastavu i 9 km duga dionica preko Yangcheng jezera. Bio je, kao što je rečeno, izgrađen 2010., a u promet je s cijelom prugom pušten u promet 2011. Isto se se odnosi i na drugi po redu, Veliki Tianjin most, također željeznički vijadukt između Langfanga i Qingxiana na pruzi od Pekinga do Šangaja. Njegova je dužina manja za pedesetak kilometara (113,7 km). Poseban je slučaj i tridesetak kilometara kraći Veliki most Weinan Weihe na željezničkoj pruzi između Zhengzou i Xiana, izgrađen 2008., s prugom pušten u promet 2. veljače 2010., koji je kratko vrijeme bio najdulji most na svijetu. Inače dvaput prelazi rijeku Wei, ali i mnoge druge rijeke, autoceste i željezničke pruge. Autocesta Bang Na (punim nazivom Bang Na – Bang Phli – Bang Pakong autocesta) ima vijadukt u dužini od 54 km koji počinje u tajlandskom gradu Bangkoku. To je inače najdulji cestovni most na svijetu sa šest kolničkih trakova i prosječnom širinom od 42 m (ima i naplatu cestarine). Izgradio ga je poseban konzorcij dviju njemačkih i jedne tajlandske tvrtke prema projektu jednoga američkog projektantskog biroa. Radovi su započeli 1996. a dovršeni su u ožujku 2000. 




Share this

Related Posts

Previous
Next Post »